Bare det var min stue

Den måske største udfordring ved at skrive ”Vi elsker Berlin” var, da jeg skulle anbefale hoteller. Jeg kender masser af hoteller i København, Paris, Rom og sågar på fremmede kontinenter som Australien og Sydamerika, men hvor tit er det lige, man bor på hotel i sin egen by? Ikke så tit. Da jeg skrev guiden, løste jeg opgaven ved at besøge de forskellige hoteller, så snart jeg enten kendte nogen, eller hørte om nogen, fra Danmark, der boede de pågældende steder. Så prøvelå jeg sengen, smagte på morgenmaden og hang ud i receptionen. Måske lidt snyd, men alternativet var helt at udelade at anbefale logi, hvilket ville være en kende sært i en guidebog. Nå, men her i weekenden havde jeg imidlertid den udsøgte fornøjelse at bo på hotel i Berlin for real.

das_stue_exterior-3

Das Stue – engang den danske ambassade, men siden 2012 et luksushotel

Jeg blev hentet lørdag morgen af verdens bedste Mette, og iført rullekuffert, højhælede sko, pelshuer og skyhøje forventninger, indlogerede vi os for én nat på Hotel das Stue  i Tiergarten; to godt trætte karrieredamer med mange, dejlige børn (derhjemme), der trængte til: 1. Drikke drinks klokken tre om eftermiddagen i ført morgenkåber. 2. Få tilværelsen talt igennem og analyseret (fire gange) og 3. Slappe af i utroligt smagfulde omgivelser, hvor det rent faktisk var muligt at bruge en time på krølle hår før middagen, samt gå på toilettet ude at falde over diverse legesager og/eller skvatte i en lorteble. Novra, hvor var det skønt!

På besøg i Tiergarten kan selv en lokal kan få brug for et bykort

Hotellet das Stue er ganske enkelt en liga for sig. Det har til huse i en æstetisk lækkerbisken af et stykke ny-klassicistisk arkitektur, der sjovt nok husede den danske ambassade frem til 1940, og det er en forunderligt vellykket sammensmeltning af adskillige epoker, inklusiv fremtiden. Smagfuldt, stilrent, diskret og dristig på én og samme gang, med udsigt over Zoologisk have (vi så strudse og hjorte fra vinduerne, desværre ingen løver) og adgang til SPA-afdeling med pool og sauna.

Og vi nåede selvfølgelig også at shoppe i KaDeWe, mit yndlings stormagasin i Berlin, der ligger ti minutters gang fra das Stue, spise middag på hotellet, svømme i poolen, sidde i saunaen (sammen med fremmede, nøgne mænd) samt ikke mindst få en time i den syvende himmel hos Susanne Kaufmann, hotellets in-house kosmetolog, der kan det hele ud i massage, udrensning og velvære. Hotellet har to restauranter, Cinco, som er fine dining, hvor der desværre ikke var plads til os (øv), og så Casual, hvor vi fik gode schnitzler serveret på madpapir med hjemmelavet agurkesalat og mange glas vin til. Det var ganske udmærket, men manglede salt. Morgenmaden var derimod rimelig uovertruffen udi selvgestaltede æggekreationer, god te serveret i små japanske støbejernskander og et helt bord kun med müesli-variationer.

Frokosten spiste vi på Café Einstein Stammhaus, den legendariske restaurant i Kurfürstenstraße – en gammel smuk villa, der gennem historien både har været en symaskine-fabrik, dannet de private rammer om filmstjernen Henny Portens hjem, samt tjent som nazi-hovedkontor. Einstein Stammhaus er det perfekte udflugtsmål på en søndag, hvor de ud over at servere virkelig superb frokost, er ansvarlige for seriøst lækre kager, der bages i deres Backstube i kælderen.

Alt i alt var weekenden en perfekt get-away fra dagligdagens trummerum, en lille gave fra os til os – det har man brug for ab und zu. Og hvorfor blev vi så kun én nat? Tjo, das Stue er et femstjernet hotel med det hele (og lidt til), så hvis man eksempelvis booker Juiour Suiten, som vi gjorde, koster det 500 euro for en overnatning, inkl. sen udtjekning kl 17.00, så mere end en overnatning kunne det ikke blive til i denne omgang. Das Stue er det perfekte hotel at kombinere med et billigt hostel. Så bruger man to dage på at vandre rundt i Berlin og suge til sig, og har i de dage kun har brug for en simpel madras at falde død om på om aftenen, og den sidste nat indlogerer man sig så på das Stue = den perfekte ferie. Jeg glæder mig allerede, til det bliver min tur igen.

sjove detaljer fra junior suiten og hotellet

About Sissel-Jo Gazan

Forfatter, biolog, mor til tre, bor i Berlin på 10. år og skriver om alt det, du ellers ikke lige ville finde.